“Borzalmas, mikor iskolába menet korunkbeli fiatalokat látunk utcát söpörni” – egy diák megszakított beszéde az állami diákparlament megyei ülésén

Az egyik diák beszédét egyszerűen megszakították, mert dilettánsnak nevezte a közoktatás átalakítását, mondván: üljön le, és mondja el később személyeskedés nélkül. Ez az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) által szervezett Országos Diákparlament Somogy megyei ülésén, Kaposvárott történt. A diák beszédét alább egészében közöljük.

A beszédét végül húzva elmondhatta. Dőlt betűvel jelezzük a végül el nem mondott részeket. Az ülés végén a diáktól megkérdezték: ki a DÖK-ös tanára?

A jelenlévő szervezők balról jobbra 2.: Rózsa Ildikó, ODP országos szervező; Kis Szilvia az Oktatási Hivatal főosztalyvezetője; Oláh Lajosné alpolgármester; Huszti Gabor a Somogy megyei kozgyules alelnöke; Stickel Peter a KLIK tankerületi igazgatója; és Csiba Ágota, a Kaposvári Szakképzési Centrum főigazgatója.

A fotón szereplők balról jobbra 2.: Rózsa Ildikó, ODP országos szervező; Kis Szilvia az Oktatási Hivatal főosztalyvezetője; továbbiak meghívott vendégek: Oláh Lajosné alpolgármester;
Huszti Gabor a Somogy megyei kozgyules alelnöke; Stickel Peter a KLIK tankerületi igazgatója; és Csiba Ágota, a Kaposvári Szakképzési Centrum főigazgatója. (Forrás: Somogy Megyei Önkormányzat Facobook-oldala)

“Tisztelt képviselők, delegáltak! Tisztelt Diákparlament!

A jelenlegi oktatási rendszernek már az alapjaiban, alapelveiben található probléma, emiatt hatalmas gondokkal szembesülünk. Emberi erőforrások minisztériuma. Kis értelmezés után a józan ész fennakad az “emberi erőforrások” szókapcsolaton. Személy szerint élből elutasítom, és rettentően sajnálatosnak tartom, hogy a jelenlegi rendszer valamiféle erőforrásnak tekinti a diákokat. A tanulók nem valami kibányászható barnakőszén, bauxit, nem valami önkényesen felhasználható erőforrás.

Egy fejlett és jól működő oktatásban szükség van egy külön álló oktatásügyi minisztériumra, nem pedig egy működésképtelen, haldokló államtitkárságra. Jelen helyzetben úgy tűnik, hogy dilettánsok has ráütés-szerűen, a diákokkal és tanárokkal konzultációt megtagadva irányítják és változtatgatják az oktatási rendszert. Ebben a kontextusban a dilettáns (nem hozzáértő) azért megfelelő fogalom, mert az előző tanévben történt megannyi diáksztrájk, pedagógussztrájk, tüntetés és egy Herman Ottó Gimnázium nyílt levél, viszont erre reakcióként nem érkezett semmi pozitív lépés az oktatási rendszert irányítóktól.

Megszüntették az előrehozott érettségi vizsgát, amely könnyítette volna a diákok terheit.

Csökkentik a férőhelyek számát az egyetemeken, főként az államilag finanszírozottat, pedig nem a középkorban élünk, ahol a tanulás kiváltság volt.

A ponthatárokat évről-évre emelik, ezzel ellehetetlenítve sok diák jövőjét.

Borzalmas, mikor iskolába menet korunkbeli fiatalokat látunk utcát söpörni,

ezzel teljesen ellehetetlenítve a jövőjét és a szellemi fejlődését. Ez miatt szükséges visszaállítani a 18 életéves tankötelezettséget, hogy megakadályozzuk az éppen kialakuló tudatlan társadalmat.

Az óraszámokat csökkenteni kell, mivel a diákok rettentő mértékig túl vannak terhelve. Túlterheltség miatt meg kell szüntetni a heti 5 testnevelést, mivel sok intézmény küzd jelenleg is a feltételek megteremtésével, valamint rettenetesen lefárasztja a diákokat is, ezáltal nem tudnak hatékonyan figyelni az órákon. Több nyelvoktatás szükséges, valamint ha kötelező a diplomához a középfokú nyelvvizsga, abban az esetben az állam teremtse meg rá a lehetőséget, hogy egy diák az állam finanszírozásából kapjon 2 lehetőséget a nyelvvizsga letételére.

A tankönyvpiaci versenyt újra kell gondolni, mert nem minden esetben az állam által előnyben részesített tankönyvek a legjobbak. A kísérleti tankönyvek tanulhatatlanok és hibásak, ezért szigorúbb vizsgálatnak kell őket alávetni kiadás előtt. A készség tantárgyakat csak 9-10 évfolyamban kéne a tanterv részévé tenni, hogy a diákok 11-12 évfolyamban az érettségire összpontosíthassanak.

A diákönkormányzatok jogkörét növelni kell egy demokratikusabb diákérdek képviselet létrejötte érdekében. Minden iskolában meg kell teremteni a tanításhoz szükséges körülményeket, eszközöket. Nem fordulhat elő, hogy egy intézményben nincs papír, kréta, nyomtatópatron. A felsorolt okokból teljes mértékben érthető, sőt tudatosnak tűnő a népbutítás, hogy ne legyenek a diákok gondolkodó, kreatív lények ,hanem bólogassanak az aktuális hatalom minden döntésére. Ez hosszú távon nem lesz életképes és teljes mértékben lezülleszti a társadalmunkat is.

Klebelsberg Kunó forogna a sírjában, ha tudná mi történik jelenleg a nevével.

Példát kéne vennünk a finn oktatási rendszerről és ki kell alakítanunk egy nyugatias, modern, 21. századi oktatási rendszert.”

A tanuló egyelőre nem akarta, hogy nevét leírjuk, de mivel DÖK-elnök is, és iskolájában is történtek már dolgok azóta, hamarosan foglalkozunk vele egy részletesebb cikkben is, ahol azt is megmutatjuk, ki ő.

Az ülés alatt elmondása szerint a mindennapos testnevelés említésekor az alpolgármester gúnyosan mosolygott. Az ülés után egyébként több diák és tanár is odament hozzá jelezni egyetértését és köszönetét – többen nem értették, hogyan szakíthatták félbe. Ezt egyébként az ODP országos szervezője tette (képen a 2.), akit a diákok megszavaztak az ülés elején levezetőnek. Bár diákunk elmondása szerint a végén a “cenzúrázott” beszéd elmondását “jól kezelte”, felnőtt dolognak nevezte, hogy nem vonult ki az elhallgattatás után.

Pontosítás: cikkünk megjelenése után az önkormányzat sajtóreferense jelezte, hogy az eseményt kizárólag az Oktatási Hivatal szervezte, és Huszti Gábor, a Somogy Megyei Közgyűlés alelnöke meghívott vendégként vett részt, ahogy Kaposvár alpolgármestere és a megjelent igazgatók is, ők tehát nem voltak szervezők. A tévedésért elnézést kérünk.

Kapcsolódó:

Galéria: szuperhold Szegeden
Frissítés: az iskola tudta nélkül adták ki a termet a szélsőségeseknek
Ha kíváncsi hasonló cikkekre, csatlakozzon Facebook-oldalunkhoz!