Menzakaja, tankönyvrendszer és felszerelés: sok a probléma az oktatásban

Megtartotta alakuló plenáris ülését a Független Diákparlament. A választott képviselőkből álló független, civil diákképviselet munkájában tanulók, hallgatók, tanárok, szülők és öregdiákok is részt vesznek – és e sorok írója is, így beszámoló következik.

Nagyjából százan gyűltek össze péntek késő délután Budapesten, az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban. A Független Diákparlament (FDP) alakuló ülésén a képviselők fölvethették az általuk legfontosabbnak vélt tematikákat, majd ennek megvitatása után születtek meg a munkacsoportok. 8 lett belőlük idén, ezen bizottságok egy-egy témakör kidolgozásával dolgoznak az év során, amelyből az év végi, őszi plenáris ülés után javaslatcsomag születik – a jelenleg az oktatási államtitkárságot is magában foglaló Emberi Erőforrások Minisztériumának. Összeállításomban a munkacsoportok mentén igyekszem végigmenni, és összefoglalni az elhangozottakat.

1. Kollégiumok és étkezés

Rengetegen személyes tapasztalatok és mások elmondásai alapján vetették föl a kollégiumok rendkívül problémás állapotát, felszerelés hiányát, és a racionalizálandó kötelező foglalkozásokat.

A menzakaja már jól ismert téma: kevés és nem ízletes. Meghatározott mennyiségű só, tejföl, cukor, stb. kerülhet bele, és az étkeztető vállalatok “újítási” nem mindig aratnak osztatlan sikert. Felvetült a próbaétkezések lehetősége – a javaslat képviselők, újságírók próbáit tartalmazza “rajtaütés szerűen” – meg nem jelölt időpontban. (Nemrég Rab László, a Népszabadság munkatársa egy hétig már kipróbálta ezt, nem túl szívderítő tapasztalatokkal.)

emmi kicsiŐket lehet keresni: Itt vannak az FDP-képviselők Facebook-oldalai

Minden képviselőnek van Facebook-oldala (nem profil, ez a “lájkolós”). Ezt most a Hírkút.hu listájában együtt megtalálhatod.
Tovább

Az is szóba került, dolgoztattassák át – például dietetikusokkal. Ám ezzel kapcsolatban is merült föl ellenérv: ugyanis ami most van, azt ők dolgozták ki.

2. Diákönkormányzat

A Diákparlament együttműködése a diákönkormányzatokkal és az azokat egybefogó országos tömörülésekkel igen fontos. Felmerült az iskolákba történő látogatások lehetősége is, ahol a kölcsönös segítség lehetőségei mellett a diákjogokkal, pályázati lehetőségekkel kapcsolatban is tud információcsere folyni.

Emellett tárgyalandó téma a diákönkormányzatok lehetőségei is – nem csak anyagilag. Iskolától és vezetéstől függ ugyanis, mennyire hagyják azt szabadon működni, és mennyire szólhat bele ténylegesen a diákság az őket közvetlenül érintő döntésekbe.

3. Gazdasági kérdések, infrastruktúra, környezetvédelem

A gazdasági kérdéseket nem igen kell magyarázni: centralizált oktatási rendszerben nem egyszerű az élet, itt ez nincs, ott amaz. Ráadásul nem is minden egy helyről kell(ene), hogy érkezzen. Van, ahol nem megfelelő a kréta, ahol az internet olyan rossz, hogy pályázat útján ugyan van digitális tábla, de azt alig lehet használni, máshol egészségügyi papír nincs. A bizottság abban már egyetért, a pályázatokat kell szorgalmazni, ezen is fognak dolgozni az idén.

4. Politikai és Vallás az Iskolában Bizottság

A bizottság nagy vonalakban két tematikát dolgoz föl:

  • A politika megjelenéseit és kezelését az oktatási intézményekben
  • A hit- és erkölcstant, illetve annak viszonyát a fakultatív hittan órához.

Míg a másodikban az álláspont már most egyértelmű: kötelező erkölcstan megszüntetését kell javasolni a hittan óra lehetőségének biztosítása mellett, az első fele sokrétűbb: mi számíthat konkrétan ‘politikának’, mi nem, mit szabad az iskolában megjeleníteni, mit nem, és mi az, amit kell is. Emellett olyan kérdések is szóba kerültek, hogy ne lehessen átpolitizált állami ünnepségeken pl. óvodás gyerekeket “biodíszletnek” használni.

5. Kistérségi- és Szociális Bizottság

Míg infrastrukturális problémák alatt a nagyobb településeken a tragikus Wi-Fi-t értik, addig sok helyütt ennél alapvetőbb ellátás sincsen meg.

Ma Magyarországon egy diák jövőképét nagyban az határozza meg például, mennyire gazdag, vagy éppen szegény régióból származik.

6. Túlterheltséggel és Tantervvel foglalkozó Bizottság

Bár a tavalyi javaslatcsomagban egyértelműen visszadobták azt, hogy csökkentsék a mindennapos testnevelést (részint teremhiány miatt is – itt függ össze az infrastruktúrával is, mint minden mindennel), természetesen várható volt, hogy ismét előkerült. Azóta ugyanis még egy évfolyamra kiterjesztették mindezt.

emmi kicsiEmmi: minket bárki megkereshet a kérdéseivel

A Független Diákparlament tavalyi javaslatcsomagjára érkezett válaszban a minisztérium kifejti: nekik bárki javasolhat, de lényegében ragaszkodnak mindenhez – sokszor meglepő indokokkal.
Tovább

Emellett olyan probléma került itt terítékre, mint hogy utolsó órákban tartanak fakultációs órákat – amiből az ember érettségit szeretne tenni. Emellett itt van ugye az első órában megtartott tesi, és azok a tárgyak, amelyek nem olyan “fontosak” egyeseknek.

7. Iskolai Demokrácia és Diákjogok Bizottsága

A diákjogokat mindenképpen ismertetni kell a diáksággal, egyeztetni, és segíteni azok érvényesülését (vö. DÖK), az iskolai demokrácia, mint olyan pedig lássuk be: igen gyerekcipőben jár még itthon. Szóba került, hogy a tájékoztatás mellett igyekezzünk a tanárokkal is konzultálni, illetve az iskolavezetésekkel a témáról.

 

8. Érettségi, Felvételi és Idegennyelvi Bizottság

Bizonyos szakokon csak bizonyos emelt érettségi kerül beszámításra a pontszámokba, és bár tavaly már egy megmosolyogtató érvvel visszadobták, ismét felvetült az informatika és idegen nyelv kivételével megszüntetett előrehozott érettségi is.

Mindennapi vers I: Hiányzol...
Őket lehet keresni: Itt vannak az FDP-képviselők Facebook-oldalai
Ha kíváncsi hasonló cikkekre, csatlakozzon Facebook-oldalunkhoz!