Mozireklám miatt kiáltanak vallásüldözést Nagy-Britanniában

Nem fogadtak el egy, a keresztény vallást népszerűsítő reklámfilmet mozis hirdetésnek az Egyesült Királyságban. Az eset még pár nappal karácsony előtt történt (értelemszerűen az ünnepek előtt el akarták volna kezdeni sugározni), itthonra tegnapelőtt “jutott el” a hír, a legtöbb portálon már-már vallásüldözést kiáltanak (pl. itt, itt vagy itt), pedig ennél jóval triviálisabb dologról van szó.

“Betiltották a karácsonyi reklámot, mert a karácsonyt mutatja” – ilyen és ehhez hasonló címekkel sokkol itthon is több hírportál, nem is beszélve a kommentekről, amelyek egy keresztény vallásos civi szervezet hirdetésének elutasítása miatt születtek. (A videónál kommentelők számottevő része magyar, a kedvencem Adrián, aki a liberális demokráciát átkozza.)

Christmas Starts with a Baby’s Giggle

The definitive Christmas ad. Hit share and spread the real meaning of Christmas. Share it with friends and see more at http://www.christmasstarts.com Go behind the scenes to see how the film was made here: http://bit.ly/BehindTheScenesSBabysGiggle How does #ChristmasStart for you? Christmas Starts with Christ http://www.christmasstarts.com

A rövidfilm “A karácsony Krisztussal kezdődik” (angolul jobban érthető a szójáték) szlogent viseli, tartozik hozzá egy hashtag is, a #ChristmasStarts, és egy családot mutat be gyerekkel, kandallóval, aztán cserélődő hátterekkel előbb-utóbb a Szent Család lesz belőlük a kis Jézussal.

– Csalódottak vagyunk. Úgy véljük, liberális demokráciában élünk, ahol az emberek azt mondhatják, amit akarnak, majd azt tapasztaljuk, hogy ez nem igaz. – mondta Francis Goodwin, a hirdetést rendelő szervezet elnöke.

A legtöbb cikk hosszan, több embert is idéz, hogy mindez milyen megdöbbentő, és felháborító, és bezzeg a liberális demokrácia (most az mindegy, hogy a kommentszekcióban épp az ellenkező irányba halad a diskurzus). A civilek ezek után még egy paródia-videót is készítettek saját klipjükről (illetve a döntésről), amelyben ironikusan egy piros női táskát imádnak a szereplők.

Csakkhogy az feltűnhet, hogy a döntés állítólagos indoklásaként mindössze a valóban nem túl meggyőző

“azért, mert túl vallásos”

szerepel. A DailyMail cikke szerint ugyanakkor ennél sokkal prózaibb az ok: a DCM (a legnagyobb nagy-britanniai mozireklám-cég) szabályzata

nem engedi a vallási és politikai tartalmú reklámokat.

Így tehát ünnep-eredet ide, síró blogok oda, nem lehet másnak sem. Mondjuk így is a cikk szerint egy hónapot gondolkodtak rajta, mire 21-én emaileztek, higy nem lehetséges a reklám levetítése. Most a szervezet a YouTube-on terjeszti a videóját, hogy bepróbálkoznak-e vele más hirdetőcégeknél, arról nem szól a fáma.

Forrás: YouTube/DailyMail

Itthon sem lehet

Felmerül a kérdés: az egyébként néma, zenei aláfestéssel dolgozó klipet magyarra lefordított felirattal leadhatnánk-e idehaza. Nos, a válasz: nem nagyon, maximum a Pax TV-n. A hatályos médiatörvény (PDF, 9. oldalt kell nézni) ugyanis a reklámokkal kapcsolatban így fogalmaz a többi között:

“24. § (1) A médiaszolgáltatásban közzétett kereskedelmi közlemény (…)

g) nem fejezhet ki vallási, lelkiismereti, illetőleg világnézeti meggyőződést, kivéve a vallási tematikájú tematikus médiaszolgáltatásban közzétett kereskedelmi közleményt, (…)”

Ez tehát általánosan minden hirdetésre vonatkozik. A politikai tartalmú hirdetéseknek külön szabályozása van, és csak kampányban lehet ilyet közzétenni. Elvileg.

Szürreál lett a Bad Internet
Elhunyt George Michael
Ha kíváncsi hasonló cikkekre, csatlakozzon Facebook-oldalunkhoz!